Informatīvais ziņojums ir sagatavots ievērojot Ministru kabineta 2004. gada 23. marta noteikumu Nr. 157 “Kārtība, kādā veicams ietekmes uz vidi stratēģiskais novērtējums” 27. punktu, kas nosaka, ka plānošanas dokumenta izstrādātājs 14 dienu laikā pēc plānošanas dokumenta pieņemšanas sagatavo un ievieto savā tīmekļvietnē informatīvu ziņojumu par pieņemto plānošanas dokumentu.

Plānošanas dokuments:

Lokālplānojums teritorijai starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā

Vides pārraudzības valsts biroja lēmums:

2021.gada 29.oktobra lēmums Nr.4-02/97 “Par stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu”

Vides pārraudzības valsts biroja atzinums:

2023. gada 09.jūnija atzinums Nr. 4-03/8/2023 “Par lokālplānojuma teritorijā starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā Vides pārskatu”.

Stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma izstrādātājs:

SIA “Grupa93”

Reģistrācijas Nr. 50103129191

Torņa iela 4, Rīga, LV-1050

info@g93.lv

www.g93.lv

Informatīvā ziņojuma sagatavošanas datums:

07.07.2023.

Jūrmalas dome 2023.gada 29.jūnija sēdē ir pieņēmusi lēmumu Nr.258 “Par lokālplānojuma teritorijai starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā, apstiprināšanu” (protokols Nr.7, 33.punkts) un saistošos noteikumus Nr.11 “Par lokālplānojuma teritorijai starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā, grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu” (protokols Nr.7, 34.punkts).

Lokālplānojums teritorijai starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā (turpmāk – Lokālplānojums) ir ilgtermiņa plānošanas dokuments. Ar Lokālplānojumu ir veikti grozījumi Jūrmalas pilsētas teritorijas plānojumā, kas apstiprināts ar Jūrmalas pilsētas domes 2012.gada 11.oktobra saistošajiem noteikumiem Nr.42 “Par Jūrmalas pilsētas teritorijas plānojuma grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu” ar grozījumiem, kas apstiprināti ar Jūrmalas pilsētas domes 2016. gada 24. marta saistošajiem noteikumiem Nr. 8 “Par Jūrmalas pilsētas Teritorijas plānojuma grozījumu grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu”, esošās apbūves pārbūvei, sarkano līniju pārkārtošanai, kā arī izstrādāti teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi (turpmāk – TIAN) Lokālplānojuma teritorijai labiekārtotas, ērtas un pieejamas publiskās telpas izveidošanai.

Ņemot vērā Jūrmalas pilsētas teritorijas plānojumā noteikto, kā arī Lokālplānojuma izstrādes ietvaros sagatavotās Labiekārtojuma un būvju dizaina risinājumu vadlīnijas, Lokālplānojuma teritorijā ietilpstošajās zemes vienībās, kuras atbilstoši spēkā esošajam teritorijas plānojumam iekļautas Dabas un apstādījumu teritorijā (DA3), veiktas zonējuma izmaiņas, grozot funkcionālo apakšzonu Dabas un apstādījumu teritoriju (DA3) uz divām funkcionālajām apakšzonām: Dabas un apstādījumu teritorija (DA8) un Dabas un apstādījumu teritorija (DA9). No jauna izdalītajās funkcionālajās apakšzonās precizēta atļautā izmantošana un DA8 zonā noteikti apbūves parametri. Lokālplānojumā precizēts sarkano līniju novietojums, atbilstoši precizējot funkcionālo zonējumu Transporta infrastruktūras teritorija (TR1), kā arī sagatavots priekšlikums zemes vienību dalījumam un precizējumiem.

Saskaņā ar likumu „Par ietekmes uz vidi novērtējumu” un Vides pārraudzības valsts biroja 2021.gada 29.oktobra lēmumu Nr.4-02/97 “Par stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras piemērošanu” Lokālplānojumam ir veikts stratēģiskais ietekmes uz vidi novērtējums. Tā ietvaros ir sagatavots Vides pārskats, kuram vienlaikus ar Lokālplānojuma redakcijas publisko apspriešanu ir veikta sabiedriskā apspriešana. Vides pārraudzības valsts birojs 2023. gada 09.jūnijā ir izsniedzis atzinumu Nr. 4-03/8/2023 “Par lokālplānojuma teritorijā starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā Vides pārskatu”.

Vides apsvērumu integrēšana plānošanas dokumentā

Lai integrētu vides apsvērumus Lokālplānojuma risinājumos, tie balstīti uz:

  • bioloģiskās daudzveidības: biotopu un veģetācijas, bezmugurkaulnieku faunas, orhitofaunas izpēti un dendroloģiskās izpētes rezultātiem. Lokālplānojuma izstrāde, t.sk., labiekārtojuma un būvju dizaina risinājumu vadlīniju izstrāde, labiekārtojuma zonu noteikšana, funkcionālā zonējuma noteikšana un TIAN saturs ir balstīts uz aktuālās teritorijas bioloģiskās daudzveidības izpētes rezultātiem un ekspertu  ieteikumiem teritorijas turpmākai apsaimniekošanai, labiekārtojuma izvietošanai un apbūvei;
  • pilsētas centralizētās kanalizācijas sistēmu un centralizētās ūdensapgādes sistēmu nodrošinājuma plānošanu teritorijā;
  • TIAN prasību noteikšanu saistībā ar transporta infrastruktūras izbūvi un funkcijām, kuras ir vērstas uz apmeklētāju drošības un teritorijas pieejamības visām apmeklētāju grupām paaugstināšanu, kā arī operatīvā transporta piekļuves iespēju nodrošināšanu;
  • vides jomas normatīvo aktu, īpaši Aizsargjoslu likuma prasību attiecībā uz Baltijas jūras piekrastes krasta kāpu aizsargjoslu atļautās izmantošanas izvērtēšanu;
  • valsts vides institūciju nosacījumu Lokālplānojuma izstrādei ievērošanu.

Vides pārskata, institūciju atzinumu un sabiedriskās apspriešanas rezultātu integrēšana plānošanas dokumentos

Lokālplānojuma stratēģiskā ietekmes uz vidi novērtējuma process un Vides pārskata izstrāde notika vienlaikus ar Lokālplānojuma izstrādi, tādēļ jau plānošanas procesā tika izvērtēta to iespējamā ietekme uz vidi un nepieciešamie pasākumi negatīvās ietekmes mazināšanai iekļauti Lokālplānojuma risinājumos, t.sk. teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu prasībās.

Par Vides pārskata projektu vides institūcijas ir sniegušas atsauksmes. Veselības inspekcija atbalstīja sagatavoto Vides pārskata projektu. Dabas aizsardzības pārvalde un Valsts vides dienesta Atļauju pārvalde izteica priekšlikumus precizējumiem Lokālplānojuma 1.redakcijā attiecībā uz atsevišķu sertificētu ekspertu rekomendāciju iekļaušanu TIAN, normatīvo aktu izklāstu un kritērijiem apbūves plānošanā Dabas un apstādījumu (DA8) teritorijā. Lokālplānojuma 1.redakcijā veikti atbilstoši labojumi, vērtējums par tiem, kā arī citi DAP un VVD ieteiktie priekšlikumi iekļauti Vides pārskatā.

Sabiedriskās apspriešanas sanāksmē par Vides pārskata projektu komentāri vai priekšlikumi netika izteikti.

Vides pārraudzības valsts birojs (turpmāk arī – Birojs) 2023. gada 09.jūnija atzinumā Nr. 4-03/8/2023 “Par lokālplānojuma teritorijā starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā Vides pārskatu” ir secinājis, ka  Lokālplānojuma Vides pārskats kopumā atbilst normatīvo aktu prasībām, tajā ietverti secinājumi par vides problēmām un nepieciešamajiem risinājumiem to novēršanai. Birojs ir arī norādījis, ka īstenojot plānošanas dokumentu, jāņem vērā Biroja atzinumā un Vides pārskatā izteiktie priekšlikumi.

Pirms Lokālplānojuma apstiprināšanas Jūrmalas valstspilsētas pašvaldībā ir izvērtētas Vides pārraudzības valsts biroja 2023.gada 09.jūnija atzinumā Nr. 4-03/8/2023 iekļautās rekomendācijas un pieņemti sekojoši risinājumi to izpildei:

Vides pārraudzības valsts biroja rekomendācijas[1]

 


[1] Informatīvajā ziņojumā ietverti Vides pārraudzības valsts biroja secinājumi un rekomendācijas, pilnu 2023. gada 09.jūnija atzinuma Nr. 4-03/8/2023 “Par lokālplānojuma teritorijā starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā Vides pārskatu” tekstu skatīt Vides pārraudzības valsts biroja tīmekļa vietnē https://www.vpvb.gov.lv/lv/atzinumi

  Risinājums, komentārs

2.3. Novērtējis sniegto informāciju, Birojs secina, ka Vides pārskatā ir iekļauta  informācija par konkrēto Lokālplānojuma teritoriju, kas raksturo galvenos vides aspektus un dabas vērtības. Informācija sniegta kontekstā ar Lokālplānojumā paredzētajām teritorijas izmantošanas izmaiņām. Vides pārskatā veikta esošās situācijas apzināšana un sniegti secinājumi par ietekmi un vides problēmām. Lokālplānojuma izstrādes procesā ir veikta detalizēta teritorijas bioloģiskās daudzveidības izpēte, lai plānošanas, turpmākajā projektēšanas un teritorijas apsaimniekošanas laikā būtu pieejama precīza informācija par dabas vērtībām teritorijā un tiktu rasti labākie iespējamie risinājumi to aizsardzībai.

2.4. Vides pārskatā veicami arī redakcionāli (tekstuāli) labojumi, piemēram, Vides pārskata 27. lpp. (no Vienības prospekta līdz 9. līnijai noteikta aktīvās atpūtas zona, savukārt no 9. līnijas līdz 13. līnijai aktīvās atpūtas zona), kā arī labojamas atsauces tekstā uz nodaļu numuriem un tabulām, kur tās atzīmētas ar simbolu “x” (29. lpp., 36. lpp.). 
 

Pieņemts zināšanai un ņemts vērā, redakcionāli precizējot Vides pārskatu.

3.1.6. Birojs pozitīvi vērtē, ka, plānojot apbūvi īpaši aizsargājamā biotopa teritorijā, Lokālplānojumā ņemti vērā sertificētas sugu un biotopu ekspertes ieteikumi un nosacījumi ietekmes mazināšanai īpaši aizsargājamā biotopa Mežainas piejūras kāpas 2180 platībā. Tajā pat laikā jāņem vērā, ka šie nosacījumi sniegti esošajā plānošanas stadijā un attiecas uz vispārīgu biotopa aizsardzību nevis sniegti kontekstā ar konkrēti plānotā labiekārtojuma izvietošanu teritorijā, līdz ar to būtiski ir ievērot TIAN 59. punktā noteikto, ka labiekārtojuma izvietošanai piemērotāko vietu izvēlas konsultējoties ar normatīvajos aktos noteiktā kārtībā reģistrētu piejūras un iekšzemes kāpu biotopu jomā sertificētu sugu un biotopu ekspertu. Vienlaikus Biroja ieskatā līdzīga prasība piemērojama arī attiecībā uz teritorijā labiekārtojamajiem grants seguma ceļiem/laipām, jo pašlaik atbilstoši TIAN noteikts, ka “Grants seguma ceļu ieteicamais platums 3 m, izvērtējot vietas dabiskos apstākļus (koku izvietojumu, reljefu un citus) un apmeklētāju plūsmas” (TIAN 14. punkts), kā arī “koka laipu ieteicamais platums ir 2 m, to precizē būvprojektā, izvērtējot vietas dabiskos apstākļus (koku izvietojumu, reljefu un citus) un apmeklētāju plūsmas” (TIAN 15. punkts). Biroja ieskatā konkrētie TIAN punkti jāpapildina, iekļaujot prasību, ka pirms būvprojekta izstrādes, veicamas konsultācijas ar sertificētu sugu un biotopu ekspertu, līdzīgi kā tas noteikts TIAN 59. punktā.  

Ņemts vērā.

Lokālplānojuma TIAN 14. un 15.punkts precizēts atbilstoši Biroja ieteikumiem.
3.1.11. Saistībā ar Lokālplānojuma teritorijas atrašanos jūras krasta erozijas zonā, Lokālplānojuma TIAN 34. punktā noteikts, ka Kāpu zonas erozijas novēršanai Lokālplānojuma teritorijā atļauts veikt kāpu stiprināšanu atbilstoši sertificēta eksperta rekomendācijām[1]. Vienlaikus Vides pārskatā Sagatavotāja norādījusi, ka funkcionālajā zonā Dabas un apstādījumu teritorija (DA8) plānotās apbūves attīstības un iespējamo krasta stiprinājumu izveides gadījumā, realizējot pie Lokālplānojuma teritorijas detālplānojumā “Pludmales labiekārtošana un kāpu zonas nostiprināšana” plānotos krasta erozijas samazināšanas pasākumus, iespējama ietekme uz aizsargājamo biotopu  Mežainas piejūras kāpas 2180, kā arī Ar lakstaugiem klātas pelēkās kāpas 2130*. Vides pārskatā iespējamu negatīvu ietekmju novēršanai tiek rekomendēts konsultēties ar sertificētu sugu un biotopa ekspertu un saņemt eksperta atzinumu par konkrētu plānoto risinājumu ietekmi uz īpaši aizsargājamiem biotopiem un ieteikumiem pasākumu realizācijai. Birojs pievienojas Vides pārskata Sagatavotājas viedoklim, norādot, ka izvērtējama TIAN 34. punkta papildināšanas nepieciešamība, konkrēto TIAN punktu precizējot, ka kāpu stiprināšanas pasākumi veicami piesaistot sertificētu sugu un biotopu (ne tikai ģeoloģijas jomas) ekspertu, nodrošinot piemērotāko risinājumu izstrādi aizsargājamo biotopu saglabāšanai un dabiskai attīstībai. Pasākumu ieviešanas gadījumā ir jāievēro detālplānojuma pludmales labiekārtošanai un kāpu zonas nostiprināšanai Jūrmalas pilsētā un Lokālplānojuma TIAN nosacījumi, izvērtējot plānotos pasākumus arī piegulošo teritoriju aizsardzības kontekstā.

 


[1] TIAN 34. punkts

 

Ņemts vērā.

Lokālplānojuma TIAN 34.punkts precizēts atbilstoši Biroja un Vides pārskata rekomendācijai.

Atbilstoši Novērtējuma likuma 23.5 panta sestās un septītās daļas prasībām Birojs konstatē:    
1. Lokālplānojuma Vides pārskats kopumā atbilst normatīvo aktu prasībām, tajā ietverti secinājumi par vides problēmām un nepieciešamajiem risinājumiem to novēršanai.   Pieņemts zināšanai.
2. Plānošanas dokumentu īstenojot, jāņem vērā šajā Biroja atzinumā (2.4., 3.1.6., 3.1.11. punktā) un Vides pārskatā norādītais.  

Ņemts vērā.  

Pirms apstiprināšanas pašvaldības domē veikta Lokālplānojuma TIAN pilnveidošana, kā arī redakcionāli precizēta Vides pārskata gala redakcija.
3. Lai konstatētu Lokālplānojuma īstenošanas radīto tiešo vai netiešo ietekmi uz vidi, Izstrādātājai vismaz vienu reizi plānošanas periodā (2028. gadā) jāizstrādā monitoringa ziņojums un jāiesniedz (arī elektroniskā veidā) Birojā. Vadoties no labas pārvaldības prakses un lietderības apsvērumiem, Birojs rekomendē pašvaldībai izvērtēt iespējas šo monitoringa ziņojumu apvienot ar plašākas apkārtnes/pilsētas teritorijas plānošanas monitoringu.  

Pieņemts zināšanai.

Rekomendācija ieviešama Lokālplānojuma īstenošanas laikā.

Pieņemtā plānošanas dokumenta pamatojums

Lokālplānojuma izstrādes procesā izvērtētas alternatīvas attiecībā uz:

  1. Funkcionālā zonējuma zemes vienībās Nr.2 un Nr.9 plānojumu un
  2. Centralizētās ūdensapgādes un centralizētās kanalizācijas tīklu nodrošinājumu Lokālplānojuma teritorijā un pludmalē.

SIVN un Lokālplānojuma izstrādes procesā ir salīdzinātas alternatīvas un Lokālplānojuma risinājumos zemes vienībām Nr.2 un Nr.9 plānojumā iekļauta alternatīva, tās plānojot kā Dabas un apstādījumu teritoriju (DA8), kura nosaka teritorijas specifikai piemērotāku dabas teritoriju izmantošanu, tostarp, plānojot izmantošanas veidu “Labiekārtota ārtelpa” (24001).

Attiecībā uz centralizētas ūdensapgādes un centralizētās kanalizācijas tīklu nodrošinājumu no ietekmes uz vidi viedokļa Lokālplānojuma risinājumos ir iekļauta 3. alternatīva, jo tajā sadzīves notekūdeņu savākšanas jautājums ilgtermiņā tiktu risināts efektīvāk, plānojot pludmalē 2 sūkņu stacijas un tādejādi nodrošinot nepārtrauktu notekūdeņu savākšanu arī īslaicīgu tehnisku problēmu gadījumos vienā sūkņu stacijā.

Lokālplānojuma stratēģiskā ietekmes un vidi novērtējuma procesā nav konstatēti limitējoši faktori izvēlēto alternatīvu ieviešanai.

Pasākumi plānošanas dokumentu īstenošanas monitoringa veikšanai

Atbilstoši Vides pārraudzības valsts biroja 2023.gada 09.jūnija atzinumā Nr. 4-03/8/2023 “Par lokālplānojuma teritorijā starp 13. līniju, apbūves teritorijām Bulduru prospekta jūras pusē, Vienības prospektu un pludmali, Jūrmalā Vides pārskatu” noteiktajam, lai konstatētu Lokālplānojumu īstenošanas radīto tiešo vai netiešo ietekmi uz vidi, pašvaldībai vismaz vienu reizi plānošanas periodā (2028. gadā) jāizstrādā monitoringa ziņojums un jāiesniedz (arī elektroniskā veidā) Birojā. Vadoties no labas pārvaldības prakses un lietderības apsvērumiem, Birojs rekomendē pašvaldībai izvērtēt iespējas šo monitoringa ziņojumu apvienot ar plašākas apkārtnes/pilsētas teritorijas plānošanas monitoringu.