AR SAISTOŠO NOTEIKUMU PROJEKTU UN PILNU PASKAIDROJUMA RAKSTU, KĀ ARĪ KĀRTĪBU, KĀDĀ VIEDOKLIS IESNIEDZAMS, VAR IEPAZĪTIES:
Nodevas apmēra grozījumi
Izvērtējot satiksmes intensitātes rādītāja – iebraukšanas reižu skaita Jūrmalā - izmaiņas, ir konstatēts, ka šis rādītājs pēdējos trīs gados turas nemainīgi augstā līmenī. Šobrīd spēkā esošā nodevas likme vienas dienas caurlaidei (3 euro) tika noteikta 2021. gadā, taču jāņem vērā, ka atbilstoši Centrālās statistikas pārvaldes datiem inflācijas rezultātā patēriņa cenas un arī vidējā darba samaksa Latvijā, salīdzinot ar 2021. gadu, ir pieaugusi par vairāk nekā 30%, līdz ar to šī brīža nodevas likme faktiski neatbilst inflācijas un darba samaksas pieaugumam un nepietiekami sekmē galvenā uzdevuma izpildi – satiksmes intensitātes samazināšanu Jūrmalas valstspilsētas administratīvajā teritorijā un sabiedrības pārvietošanās paradumu maiņu. Tādēļ grozījumos ir paredzēts paaugstināt nodevas apmēru, nosakot sekojošas likmes:
- vienai dienai bez iebraukšanas reižu ierobežojuma 5,00 euro;
- 7 dienām 20,00 euro;
- 30 dienām 60,00 euro;
- 90 dienām 100,00 euro;
- 180 dienām 180,00 euro;
- 365 dienām 270,00 euro.
Grozījumu mērķi
Grozījumi tiek veikti, lai sekmētu sabiedrības pārvietošanās paradumu maiņu par labu videi draudzīgākiem transporta risinājumiem un samazinātu transportlīdzekļu satiksmes intensitāti Jūrmalas kūrorta zonā. Grozījumiem ir tieša ietekme uz vidi. Divi no pilsētvides negatīvās ietekmes riskiem pilsētā ir troksnis un gaisa piesārņojums, ko galvenokārt izraisa intensīva ceļu satiksme. Apmeklētāju plūsma vasaras sezonā un ārpus tās rada vides un dabas resursu noplicināšanu. Neveicot savlaicīgus pasākumus satiksmes intensitātes mazināšanai, turpināsies kūrorta resursu un infrastruktūras turpmāka nolietošanās un kūrorta vērtību zaudēšana.
"Jūrmala ir ļoti šaura pilsēta — šaurākajā vietā starp upi un jūru ir tikai 305 metri. Mums ir viena tranzīta iela, un mūsu mērķis ir samazināt trokšņu un izmešu līmeni kūrorta zonā. Galvenais ir mazināt sastrēgumus un nodrošināt ērtu vidi gan iedzīvotājiem, gan viesiem. Vienlaikus mēs raugāmies, lai šīs izmaiņas būtiski nesamazinātu tūristu skaitu. Vēlamies, lai pilsētas viesi biežāk izvēlas vilcienu, elektroauto, velosipēdu vai sabiedrisko transportu, nevis privāto auto. Tomēr, ja cilvēks atbrauc ar automašīnu, mēs nodrošinām un paplašinām bezmaksas stāvvietas, lai viņam būtu, kur to novietot. Iebraukšanas maksas ieņēmumi tiek izmantoti pastaigu un atpūtas vietu uzturēšanai, ielu seguma un veloceliņu uzlabošanai, kā arī pludmales infrastruktūras attīstībai. Plānotā vienreizējās iebraukšanas maksas palielināšana līdz 5 eiro arī turpmāk būs draudzīgāka pilsētas viesiem nekā maksas stāvvietas visā Jūrmalā. Pašlaik no iebraukšanas maksas tiek iekasēti ap 6 miljoniem eiro gadā, un, pēc mūsu aplēsēm, šie ieņēmumi varētu pieaugt vēl par aptuveni 1,5 miljoniem eiro, pat ja auto plūsma nedaudz samazināsies. Taču jāuzsver, ka tūrisma objektu un pludmales infrastruktūras uzturēšanai pašvaldība ik gadu tērē ievērojami vairāk. Līdz 4. septembrim ikviens – gan iedzīvotāji, gan uzņēmēji – ir aicināti izteikt savu viedokli par plānotajām izmaiņām. Tāpat mēs konsultēsimies ar nevalstiskajām organizācijām un konsultatīvajām padomēm, lai pieņemtais lēmums būtu pārdomāts, līdzsvarots un sabiedrības interesēm atbilstošs," uzsver Jūrmalas domes priekšsēdētājs Gatis Truksnis.
Jūrmala 2024. gadā bija otrajā vietā aiz Rīgas vienas dienas vietējo tūristu vidū ar aptuveni 599 tūkstošiem braucienu (2021. gadā - 529 tūkstoši braucienu). Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2024. gadā 85,3 % gadījumos vienas dienas braucienos pa Latviju izmantotais transporta veids bija vieglais automobilis vai motocikls.
Nodevas ieņēmumu izmantojums
Nosakot nodevas apmēru, tiek ņemts vērā ne tikai nodevas preventīvais raksturs, bet arī saistība ar konkrētiem pašvaldības sniegtajiem pakalpojumiem un viesu skaita izmaiņām pilsētā. No nodevas samaksas iekasētie līdzekļi tiek izlietoti tūrisma un kūrorta infrastruktūras attīstībai, piemēram, pastaigu vietu, labiekārtotu atpūtas vietu, ielu seguma un veloceliņu uzturēšanai, pludmales infrastruktūras attīstībai. Turklāt Jūrmalas administratīvajā teritorijā iedzīvotājiem un pilsētas viesiem tiek nodrošinātas bezmaksas pašvaldības autostāvvietas bez laika ierobežojuma, kas padara vieglāk pieejamus uzņēmēju sniegtos pakalpojumus, tostarp izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumus, kā arī ir pieejama visa pludmales infrastruktūra.
Jāņem vērā, ka pašvaldības izmaksas par šiem sniegtajiem pakalpojumiem arī ir pieaugušas inflācijas rezultātā pēdējo gadu laikā.
Arī pēc nodevas likmes palielināšanas (no 3 euro uz 5 euro) tās apmērs, salīdzinot ar maksu par autotransporta novietošanu autostāvvietās, ko iekasē, daudzas citas pašvaldības, t.sk., Rīga, vērtējams kā zemāks un draudzīgāks pilsētas viesiem, kuri kūrortpilsētā vēlas pavadīt ilgāku laiku. Turklāt jāņem vērā, ka uzturoties īpašā režīma zonā vairākas dienas un neizbraucot no šīs zonas, nodeva jāmaksā tikai par to dienu, kad notikusi iebraukšana īpašā režīma zonā Jūrmalā.
Jāpiebilst, ka Lietuvas teritorijā kā īpaša režīma zona ir noteikta Nida (Neringas pašvaldība), kur par vienreizēju iebraukšanu teritorijā vasaras periodā vieglajai automašīnai ir jāmaksā iebraukšanas nodeva 50 eiro apmērā, savukārt pārējā periodā – 10 eiro. Vairāk informācijas: https://unipark.lt/en/entrance-to-nida/.
Izmaiņas norēķinu kārtībā
Saistošo noteikumu grozījumi paredz arī izmaiņas nodevas apmaksas kārtībā - nodevas apmaksu dienas caurlaides apmaksas aparātos nevarēs vairs veikt skaidrā naudā, ievērojot, ka norēķini ar skaidru naudu par dienas caurlaidi ar katru gadu strauji samazinās. Taču tiek saglabāta iespēja ar skaidru naudu norēķināties Jūrmalas valstspilsētas administrācijas ēkā Jomas ielā 1/5.
Atbrīvojumi un atvieglojumi
Grozījumi neparedz nekādas izmaiņas attiecībā uz to personu loku, kurām pienākas atbrīvojums no nodevas vai atvieglojums attiecībā uz nodevas maksu. Atbrīvojums no nodevas vai atvieglojums nodevas maksai pienākas jūrmalniekiem, personām, kurām pieder nekustamais īpašums Jūrmalā, jūrmalnieku ģimenes locekļiem, Jūrmalā studējošajiem un skolēnu vecākiem, Jūrmalā strādājošajiem atbilstīgi noteiktajām kategorijām, juridiskajām personām atbilstīgi noteiktajām kategorijām, daudzbērnu ģimenēm, personām ar invaliditāti, sadarbības līgumu noslēgušo ārstniecības iestāžu pacientiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem.
Ar visiem atvieglojumiem un atbrīvojumiem un to saņemšanas nosacījumiem var iepazīties šeit:
Paredzams, ka grozījumi stāsies spēkā 2026. gada 1. janvārī.
- Viedokli aicināti izteikt līdz 4. septembrim.
Aicinām jūrmalniekus būt aktīviem un sekot līdzi norisēm pašvaldībā, lai kopīgi varētu pilnvērtīgāk realizēt sabiedrības intereses!
2023. gada 1. janvārī stājās spēkā Pašvaldību likums, kas paredz iedzīvotājiem daudz plašākas iespējas iesaistīties pašvaldību darbā. Viena no būtiskākajām iespējām ir ikvienam interesentam izteikt viedokli par saistošo noteikumu projektiem. Minimālais termiņš sabiedrības viedokļa noskaidrošanai ir divas nedēļas. Saņemtie viedokļi par saistošo noteikumu projektu tiks apkopoti un atspoguļoti šo noteikumu projekta paskaidrojuma rakstā. Noteikumu projektus tālāk skatīs atbilstošajās domes nozaru komitejās un gala lēmumu pieņems Jūrmalas domes sēdē.