Sabiedrība
Par sadzīves atkritumu izvešanu maksāsim pēc svara

No 1. marta maksa par atkritumu izvešanu Jūrmalā tiks aprēķināta pēc svara, nevis apjoma kā līdz šim. Jūrmala ir Latvijā pirmā pilsēta, kas pāriet uz šādu sistēmu; tā jau ilgstoši darbojas Skandināvijas valstīs.

Kāpēc jāmaina atkritumu apsaimniekošanas sistēma?

Atkritumu apsaimniekošanas principa izmaiņas tiek ieviestas, lai izveidotu videi draudzīgāku un taisnīgāku sistēmu. Līdz ar jaunās pieejas ieviešanu Jūrmala kā kūrortpilsēta vēlas veicināt iedzīvotāju iesaisti sadzīves atkritumu apjoma samazināšanā un sniedz papildu motivāciju iesaistīties šķirošanā. Turpmāk iedzīvotāji maksās par atkritumu izvešanu pēc svara. Ikvienam jūrmalniekam ir iespēja samazināt radīto atkritumu svaru, tos šķirojot, piemēram, atsevišķi savācot stikla burkas un pudeles un nogādājot tās tuvākajā dalīto atkritumu punktā. Tāpat var rīkoties arī ar citiem otrreizējai pārstrādei derīgiem materiāliem – papīru un kartonu, metālu, plastmasas iepakojumu. Būtiski ir pievērst uzmanību, lai sadzīves atkritumos nenonāk dārza jeb zaļie atkritumi un būvgruži. Aktīvāka atkritumu šķirošana tiešā veidā ietekmēs saņemtā rēķina apmēru.

Ieguvēji – iedzīvotāji un vide

“Maksājot tikai par radīto atkritumu svaru, būs nodrošināta taisnīgāka attieksme pret ikvienu Jūrmalas iedzīvotāju,” pauž Jūrmalas pilsētas domes Pilsētsaimniecības un drošības komitejas priekšsēdētājs Jānis Lediņš. “Jaunā sistēma būs labvēlīga tiem jūrmalniekiem, kuri atkritumus rūpīgi šķiro un rada maz sadzīves atkritumu. Ieguvēji būs tie, kuri domā videi draudzīgi un atbildīgi, rūpējas par otrreizēji pielietojamo materiālu nodošanu pārstrādei. Ieguvēja būs arī Jūrmalas pilsēta, proti, uzlabosies pilsētvides kvalitāte un vides tīrība. ”

Kā notiks atkritumu svēršana?

Atkritumu svēršana notiks, izmantojot atkritumu mašīnā iebūvētus svarus – paceļot pilno konteineru, tas tiks automātiski nosvērts īsi pirms atkritumu izgāšanas. Pēc satura izbēršanas tukšais konteiners tiks atkārtoti nosvērts un svaru starpība tiks fiksēta sistēmā. Par nosvērtajiem atkritumiem būs jāmaksā, saņemot nākamo rēķinu. Ja ir vēlme svēršanas rezultātus uzzināt agrāk par rēķina saņemšanas brīdi, jāvēršas “Clean R” Klientu centrā. Atkritumu svaru iespējams noskaidrot arī pie šofera uzreiz pēc konteinera iztukšošanas. Konteinerā iebūvētais čips – maza mikroshēma – palīdzēs īpašai datu nolasīšanas sistēmai pārliecināties, vai konteiners pieder konkrētajam klientam.

Kā mainīsies rēķins par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu?

Ja atkritumi tiks šķiroti, to izvešana pēc jaunās sistēmas ieviešanas nekļūs dārgāka. Ja sadzīves atkritumiem paredzētajā konteinerā netiks mesti neatbilstoši atkritumi, piemēram, būvgruži, zaļie atkritumi (zari, nopļautā zāle u.c. bioloģiskie atkritumi), pudeles un burkas ar šķidrumu, tad nav pamata bažām, ka par atkritumu izvešanu būs jāmaksā vairāk.

Sadzīves atkritumu apsaimniekošanas tarifs no 1. marta būs 102,06 eiro/t (ieskaitot PVN).

Uzņēmums “Clean R” sistēmas testēšanas laikā ir veicis aprēķinus par pakalpojuma izmaksām. Tie liecina, ka, mainoties sistēmai, izmaksas iedzīvotājiem saglabājas līdzīgas iepriekšējām. Iedzīvotājiem jāņem vērā: ja līdz šim maksa par katru izvešanas reizi bija vienāda, tad turpmāk tā mainīsies atkarībā no konteinera svara katrā izvešanas reizē.

Piemērs: privātmāja

Privātmājai, kuras konteiners ir 0,24 m³, izvešana divas reizes mēnesī, šobrīd rēķins ir 4,45 eiro (ieskaitot PVN). Svēršanas testi liecina, ka pilns 0,24 m³ konteiners, kurā atrodas ikdienas sadzīves atkritumi, nevis smagi, pārstrādei nododami atkritumi (stikls, būvgruži u. tml.), sver vidēji 20–27 kg, līdz ar to samaksa būs robežās 4,08–5,52 eiro (t.sk. PVN) mēnesī.

Vidēji smagam konteineram maksa par pakalpojumu pēc 1. marta būs līdzīga pašreizējai. Ja privātmājā dzīvo viens cilvēks, kas rada vēl mazāk atkritumu, nekā minēts piemērā, arī maksa būs mazāka.

Piemērs: daudzdzīvokļu ēka

Daudzdzīvokļu ēkā, kurā ir divi konteineri, katrs 0,77 m³, kas tiek izvesti katru nedēļu, rēķins par sadzīves atkritumu apkalpošanu šobrīd ir 57,10 eiro. Svēršanas testi rāda, ka šāds konteiners sver vidēji 65–70 kg, ja tajā atrodas ikdienas sadzīves atkritumi. Turpmāk, nemainoties konteineru skaitam, tilpumam un izvešanas biežumam, pakalpojuma maksa ēkai būs 53,07–57,15 eiro.

Ja ēkas iedzīvotāji šķiros atkritumus, to svars un arī maksa par pakalpojumu samazināsies.

Kur nodot šķirotos sadzīves atkritumus?

Jūrmalas iedzīvotājiem ir plašas sadzīves atkritumu šķirošanas iespējas. Pilsētā ir izvietoti vairāk nekā 130 publiski pieejami šķirošanas laukumi, kuros bez maksas var nodot papīra, plastmasas un stikla atkritumus. 

Daudzdzīvokļu ēku apsaimniekotāji, rūpējoties par iedzīvotāju šķirošanas iespējām un ērtībām, var pieteikt šķiroto atkritumu konteineru izvietošanu pie daudzdzīvokļu ēkas. Atkarībā no iedzīvotāju vēlmēm un pieejamās teritorijas var izvietot konteinerus stiklam, plastmasai, metālam un papīram. Lai pieteiktu šādu konteineru izvietošanu, apsaimniekotājam ir jāsazinās ar “Clean R”.

Kā pasargāt savus konteinerus no “svešiem” atkritumiem

Sākot svērt atkritumus, Jūrmalā aktuālāks kļūs jautājums par cīņu ar “svešajiem piesārņotājiem” – cilvēkiem, kuri izmet atkritums svešos konteineros. Viens no veidiem, kā daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji var ietekmēt nepiederošu personu pieeju konteineriem, – iekārtojot tam atbilstošu slēdzamu novietni. Savukārt privātmāju iedzīvotājiem ir iespēja iegādāties slēdzamu konteineru vai aprīkot esošo konteineru ar slēdzeni. Par iespējām aicinām sazināties ar “Clean R”.

Jebkurā gadījumā iedzīvotājiem ir jābūt aktīvākiem – redzot, ka pie mājas esošā konteinera ar auto piebrauc svešinieki un met tajā atkritumus, par to jāziņo pašvaldības policijai.

Jautājumu un neskaidrību gadījumā sazinieties ar mums:

tālr. 20266630, 67111001; e-pasts kc@cleanr.lv; vietne internetā www.cleanr.lv;

Klientu apkalpošanas centrs Jūrmalā, Jomas ielā 30 (darba dienās plkst. 8.30–17.00, pārtraukums plkst. 12.00–12.30);

Klientu apkalpošanas centrs Rīgā, Vietalvas ielā 5 (darba dienās plkst. 8.00–17.00).